hier heb je wel een koffietje bij nodig - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ronen Dan - WaarBenJij.nu hier heb je wel een koffietje bij nodig - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ronen Dan - WaarBenJij.nu

hier heb je wel een koffietje bij nodig

Door: ronen

Blijf op de hoogte en volg Ronen

25 Januari 2012 | Australië, Sydney

pfoeee he...

er zijn weer 50 dagen voorbij sinds mijn laatste verslag. het voelt natuurlijk als 50 maanden, maar dat is iets van 4 jaar ofzo.

nu, op dit moment, zit ik in sydney. maar dat is ook pas sinds tien uur. daarvoor zat ik nog met Romeijn, Stefan (AKA Stef) en Thijs in Brisbane.
maar beginnen bij het begin! watsgebeurd?

uhm ik eindigde in Adelaide in mijn laatste verslag. Ik ben naar Brisbane gevlogen, via Byron Bay naar Sydney gegaan, Nieuw Jaar gevierd met Romeijn en Stef en toen met hun meegereisd van Jervey Bay tot Noosa en terug naar Brisbane. Uiteindelijk ben ik terug gespoeld vanuit Brisbane naar Syndey.

Kort en bondig.

Maar jullie willen natuurlijk meer weten he?!

oke. ondertussen ben ik jarig geweest, heb ik de beste tijd tot nu toe gehad, ook de minst leuke tijd en ik heb gewerkt!

dat kersenpluk baantje in Adelaide bleek een groot bedrog te zijn, dus ik ben zonder mein gute freunden naar Brisbane gevlogen. Aangekomen in de regen, sorry.. storm, naar mijn hostel gelopen enzo. Door de regen was ik niet alleen nat, ook werkloos! want de boerderij die mij eerst nog nodig hadden, die namen nu niemand meer aan omdat in slecht weer er niet geplukt werd. Alhoewel Brisbane zeker een leuke stad is, zat ik er maar een week (2 a 3 keer zolang als elke andere backpacker, maar ook 2 a 3 keer zo kort als ik normaal in een stad zit). In Brisbane zat ik dus een beetje te piekeren over wat ik zou moeten doen want er was zeker werk in het noorden, maar ik was ook gebonden aan nieuwjaar in sydney. Tegelijk was ik opeens jarig. Wat serieus best 'opeens' kwam voor mij. Het was wel de eerste superzonnige dag die ik had in Brisbane, dat was een geweldig kadootje. Maar het was toch wel heeeel raar, jarig zijn in australie zonder de mensen die er eigenlijk normaal altijd bij zijn. En belief it or not, vanaf die week zo'n beetje heb ik thuis wel gemist. Het baantje zoeken wilde ook niet echt vlotten in Brisbane (nu doe ik het ook wel zonder werkvisum), dus reden genoeg voor mij om afscheid te nemen van Brisbane en alles eromheen.

Op naar de volgende stad, Byron Bay. DE BESTE TIJD UIT MIJN LEVEN!
Veel mensen zeiden tegen mij al de beste tijd gehad te hebben in Byron Bay, maar veel mensen vinden Melbourne ook leuker dan Sydney of Adelaide en Brisbane saaie steden. Toch is het waar. Als ik nog maar naar een stad zou terug mogen nu, zou het Byron zijn. (ik ben ook al terug geweest hoor, maak je geen zorgen).
Voordat ik vertrok, had ik nog wel iemand gebeld die een baantje voor mij zou hebben die ik even zou uitproberen. Dus ik ging 's ochtendsvroeg weer liften. Beetje mieser, maar niet dat je zegt echt regen. Dus uiteindelijk ben ik wel in Byron Bay aangekomen, maar het duurde wel 6 uur voor een stuk van 160 km. Ik moest ook vier keer worden opgepikt. Eerst iemand die het leuk vond om lifters op te pikken (hij had hetzelf ook door de hele wereld gedaan), maar die bracht me maar 15min verder, toen twee meisjes.. te dom om te poepen gewoon! maar wel met goeie bedoelingen. Ze hadden nog nooit een hitchhiker gezien en ze snapte ook niet waarom mensen dat zouden doen, en nadat ik was ingestapt wilde ze me eerst naar een busstation brengen, maar oke, uiteindelijk waren we nog even gaan kijken naar jurkjes en hebben zij hun haar laten doen in een groot shoppingscentre naast de weg, voordat ze me uiteindelijk een half uur verder weer afzetten. Daar was ik dan uiteindelijk wel opgepikt door een heeeele relaxte gozer! Hij moest nog even iets afzetten thuis, maar uiteindelijk daar had hij me eerst rondgeleid door zijn kleine biologische boerderij, wat zelfgekweekt fruit laten proeven, zijn surfboarden laten zien. Hij leefde echt precies zoals hij het leven had willen leven. Het enige waar hij spijt van had was dat hij een jaar geleden zijn meer-dan-een-meter-lange dreads eraf had geknipt voor een sollicitatie gesprek waar hij uiteindelijk toch niet naartoe was gegaan. We hadden goed gepraat onderweg ook, dus ik was harststikke welkom om langs te komen bij hem te slapen en dat we samen zouden gaan surfen, want hij woonde vijf minuten van het strand. Tot mijn grote spijt is het daar niet meer van gekomen.
Maar alez! hij bracht me bijna tot byron, en toen ben ik nog door iemand anders 10 minuten verder gereden, de stad in.
Het was inmiddels al wel vijf uur, ik moest nog een slaapplek zoeken, en om half zes bij mijn nieuwe werk zijn. Dus dat had ik natuurlijk niet gehaald. Ik had snel mijn tas gedropt op een camping (ik had de dag ervoor een tentje gekocht voor $15) en toen ben ik naar mijn werk gerend. Maar mijn baas maakte het allemaal niet zoveel uit. Ik was trouwens een rikscha-rijder, een taxichaffeur op een fiets. Je huurde de fiets en mocht dan vijf uur lang fietsen mensen op pikken en zelf prijzen verzinnen. Ik heb het twee weken lang volgehouden, en toen moest ik wel weg voor nieuwjaar. in die twee weken heb ik $1700 dollar verdient ofzo. dat kwam 'redelijk' goed van pas. Ook wel veel megemaakt of zo'n fiets, maar ik kreeg nog niet eens de gekste in vergelijking met mijn collegas.
Maar waarom het zo leuk was.. ik denk de mensen en het geweldige strand. Van Byron Bay zeggen ze dat het in de '60 is blijven hangen. Het was gewoon, iedereen loopt er in slippers en zwembroek rond, er waren ook wel meer hippies dan normaal. In de eerste week had ik nog veel mensen ontmoet die ik in Brisbane al had ontmoet, maar die sneller weg waren gegaan. De tweede week zat ik weer zonder hun, maar ik had toen al wel ontzettend gave mensen ontmoet. Hopelijk vrienden voor het leven. Elke dag als je opstond kwam je die weer tegen, en ging je iets samen doen. Bijna altijd strand omdat er niet heel veel meer te doen is in Byron dan chillen of chille dingen doen.
Ik kan nog wel door ratelen, maar het was gewoon perfect.
Op de laatste dag wilde ik nog persee iets doen dat ik nog niet had gedaan: van een ?? meter hoge cliff afspringen in een vijvertje. ik heb geen idee hoe hoog hij nu eigenlijk was. maar het was ongeloooflijk eng. en ik ben nog wel een van breda's dapperste. dat was wel een ervaring die ik nooit zal vergeten. elke keer als ik een cliff zie trouwens denk ik daaraan. en dan moet ik mezelf tegen houden om niet te springen (dat laatste is een grapje).

als het verhaal saai of te langdradig wordt moet je het zeggen.

voor 30december kende ik twee nederlanders die ook naar sydney gingen, dus ik mocht met hun meerijden. aangekomen in sydney was het wel weer even terugveranderen, van ontzettend lay-back, naar een ontzettende chaos (sydney sowieso, maar dan ook nog is op new years eve). Eerst had ik spijt, maar toen Stef en Romeijn er waren de 31ste was het allemaal weer goed. Wij genieten van een grandioos feest op bondi beach, en ja: met snoop dogg, calvin harris en pendulum. Het nachtje doorgetrokken, geslapen onder de opera house, eigenlijk best een mooie sunrise gezien in een stad die normaal nooit maar nu wel, helemaal leeg en dood was. En toen zijn we (op afspraak natuurlijk) terug gegaan naar Bowral, naar de geweldige mensen van de eerste lift. Twee nachten bijgekomen, en toen zijn we met z'n drieen (ik, stef en romeijn) gaan roadtrippen in ons gloednieuwe bakkie. Nee grapje, nikste 'gloednieuw'. Er zijn serieus onderdelen uit gevallen. Maar in het begin deed hij het. En toen hebben eigenlijk een ongelooflijk mooi stuk gezien waar anders nooit backpackers komen. Van Jervey Bay tot Sydney dus. Dat was een week van mooi weer, bbq'en en slapen naast het strand. overheerlijk!
In Sydney hebben we Thijs van het vliegveld opgehaald, meteen de Blue Mountains in gereden. Vanuit daar naar Sydney gegaan - Newcastle - Port Macquarie - Byron Bay - Surfers Paradise - Noosa - Brisbane.
In Newcastle was niks te doen. Ik snap niet waarom daar mensen naartoe gaan. Port Macquarie is eigenlijk heel leuk, alleen het weer was eerst even minder, maar toen het zonnetje scheen zijn wij als stoere mannen met helmpjes op gaan mountainbiken. een hele flippin berg op. Byron Bay, ik dacht dat het niet zo leuk had kunnen zijn als de vorige keer omdat bijna niemand er meer was van toen. Toch! weer verliefd geworden. Het is ook eigenlijk zoiets als Camping Talai Mendi in Zarautz een stad zou worden.
Surfers Paradise is eigenlijk alles behalve wat de naam suggereert. Het is een beetje het Lloret van Australie. Alleen maar commercie en feest. Maar daar waren we ook al wel snel weg. In Noosa zijn we van een camping gekickt omdat we onze tentjes onder een afdak hadden gezet van een vakantiehuisje omdat het zo kneiterhard regende. Verder ben ik niet echt in Brisbane geweest want ik was meteen de dag na aankomst gaan liften naar Sydney.
Of het gelukt was? nee..
De laatste twee weken hadden we sowieso al dagen met storm, en over het algemeen gewoon heel afwisselend weer. Maar deze dag had Vishnu uitgekozen om de snelweg blank te laten staan. Toen ik vertrok was het natuurlijk droog of lichte regen, het begon allemaal toen ik dan eindelijk op de snelweg stond. Mijn parapluutje heeft niks droog weten te houden. Na een half uur ben ik maar terug gaan lopen en heb ik een treintje moeten boeken van $110. Horrible ervaring. In de trein zaten natuurlijk alleen maar gillende baby's, kampsjaken en aboriginals.
Misschien was dit ook wel de minst leuke dag omdat ik ineens weer zonder romeijn, stef en thijs was. Het slechte weer kwam waarschijnlijk omdat we op de weg naar sydney langs een of andere hindu tempel zijn gegaan waar ze 7 dagen nieuwjaar vieren. Ze deelde gratis rijst met curry uit. Dus wij hadden even meegesnoept, maar naast ons waren er eigenlijk geen andere backpackers ofzo. Dus vanaf toen is Vishnu boos op ons geweest.

oke. het is weer een erg lekker plat reisverslag geworden.


ik vind het leuk dat ik inmiddels heb gelift, geroadtripped, gevlogen, gebust en heb getreind. ik zit hier nu bijna precies drie maanden (daarom vlieg ik morgen naar Auckland, New Zealand) en inmiddels kan ik misschien denk ik wel zeggen dat ik gewend ben geraakt aan het leven. Wat sommige dingen soms ook wellis minder speciaal kan maken. Ik heb eigenlijk te weinig gezien vind ik in drie maanden (alleen het hoekje van adelaide naar noosa), dus ik ben van plan er wel iets meer tempo in te gooien zonder minder te genieten.
Van plan ben ik om nu naar New Zealand te gaan, ik heb een werkvisum gekocht dus ik ga daar ook wel even werken, anders red ik het denk ik niet. Terug vlieg ik dan denk ik nu op Darwin (om nog wat australische dollars te verdienen, want die verdienen beter), om vervolgens de lus te maken van Darwin - Broome - Perth - Adelaide - Tennant Creek - Cairns - Noosa.

ik heb nog 5 maanden als ik terug wil komen in Juli, hopelijk haal ik het allemaal.


noumoe.. ik wil eigenlijk best iedereen even weer zien.

trouwens mijn memorykaart is stuk gegaan net voor nieuw jaar, dus duizendfoto's zijn op het randje van de dood, want als het goed is zijn ze misschien nog terug te halen. verder ben ik tot mijn grote spijt ook al mijn favoriete mok, fles en zakmes kwijtgeraakt. en dat allemaal in de laatste maand.


groeten aan iedereen!!

sommigen hebben het al gemerkt, maar skypen is voor mij eigenlijk moeilijk dan het lijkt, maar dat is ook vooral door het tijdsverschil denk ik.

ik heb trouwens meegemaakt hoe het is om te leven zonder zomertijd (in Queensland). het is toch beter met kan ik je vertellen.



nou. veel succes met lezen. beetje laat. maar voor de volgende keer.


groeten en kussen van mij.
ik hoop jullie over niet al te lang weer te zien.


ronen

  • 25 Januari 2012 - 05:47

    Malou!:

    heee ronniboy! vet verhaal johh en zie je morgen daan! ik heb btw hetzelfde baantje gedaan, de taxichaffeur op de fiets!!;) dikke kuss

  • 25 Januari 2012 - 08:16

    Iris De Koning:

    Wauw! Het klinkt geweldig! Ik krijg zin om zelf ook gewoon t vliegtuig naar Australië te nemen. Geniet ervan!!

  • 25 Januari 2012 - 08:53

    Daniel:

    Hee Ronen, klinkt weer echt super vet! Ik zie jou al helemaal op zo'n fietsje rond rijden, ik had je graag lekker hard laten trappen om mij naar de top van een berg te brengen. Je wordt gemist bij JEKA jongen. Veel plezier nog en mis ons niet te veel!

  • 25 Januari 2012 - 09:27

    Jet De Ruiter:

    Een bijzondere ochtend, net komt de eerste foto van Alex uit Bangkok binnen, het eerste bericht van hem op zijn grote reis en als "toetje" jouw prachtig reisverslag ; leve de techniek die dit allemaal mogelijk maakt. Het vertrek van Alex is intens"gevierd" met een hele gezellige party, natuurlijk in de Tulpenstraat, iedereen, nou ja, bijna, was er. De avond voor vertrek zijn ze bij ons komen eten. Een beetje duf waren de mannen wel, want ze waren ook naar DJ Tiësto geweest.
    Verder alles wat wenselijk is voor reis verder naar Nw Zeeland. Ga je appels plukken?
    Liefs en dikke x
    Jet
    InsertedImage.jp

  • 25 Januari 2012 - 11:45

    Britt:

    Hey Ronèn,
    Ben er ff voor gaan zitten! Wat een enorme lap tekst weet je toch iedere keer weer te produceren! Maar ik vind het erg leuk om te lezen! EN al meer verhalen dan jair! Ik ben apetrots! ;) Ik hoop dat je je reis helemaal kan afmaken zoals je zou willen, maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan! Geniet zoveel je kan!
    Liefs Britt (en ook van Floris natuurlijk)

  • 25 Januari 2012 - 18:24

    Maria:

    Top verhalen Ronen!! Have fun nog daar xxxx

  • 28 Januari 2012 - 10:59

    Onvergetelijk Moment:

    Het is heel speciaal voor me jouw verslagen te lezen Ronen. Het is ook omdat 25 jaar geleden heb ik op dezelfde plekken met Jacolette gereisde, maar niet aleen dat.
    Je beschrijf zo goed en openlijk wat allemaal met jouw binnen en buiten gebeurt.
    Ik herken veel momenten die jij over had. De beslissing om verder te reizen terwijl je laat jouw leuk (nieuwe) vrienden achter, was altijd een van mijn moeilijke beslissingen op reis.
    De reis wordt langzaam maar zeker en ondeking reis van je zelf, denk ik. Na drie manden snap je hoe reizen zit bij elkaar. De spanning van een bed en vrienden in een nieuw plek vinden is weg.
    Have a fun jongen die zijn allemaal onvergetelijk momenten, ervaringen voor het leven.

    Love & Care
    Eli

  • 08 Februari 2012 - 17:15

    Linda De Geus:

    Wat een mooie verhalen! Wat doe jij een levenservaring op!
    Pas goed op jezelf en have fun!
    Iris zit nu in Zuid Afrika en is ook te volgen op waarbenjij.nu.

    Veel groetjes, linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

AUSTRALIE & NEW-ZEELAND

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2012

Commo dormiste?

25 Januari 2012

hier heb je wel een koffietje bij nodig

05 December 2011

first month and a half

02 November 2011

Better than school

25 Oktober 2011

de heenreis
Ronen

Actief sinds 07 Juli 2011
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 9878

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2011 - 01 Juli 2012

AUSTRALIE & NEW-ZEELAND

08 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

europa-reis

Landen bezocht: